Зміст:
При монтажі різних вузлів та механізмів часто виникає потреба зафіксувати деталь на валу або в отворі так, щоб вона не зрушувалась з місця. Тобто, зупинити вузол. Для подібних завдань використовуються замкнуті сталеві кільця - стопорні. При розбиранні таких вузлів, щоб швидко зняти кільце, що фіксує, використовують спеціальний інструмент, що нагадує круглогубці. За своєю будовою це шарнірно-губцевий прилад, тільки губи у нього не плоскі, як у пасатижів, а заокруглені.
Про те, як називається інструмент для зняття стопорних кілець, як він влаштований, і як ним працювати, ви дізнаєтесь із цієї статті. Я докладно розповім про види приладів для демонтажу стопорних кілець, а також про те, на що звернути увагу під час їх вибору.
Найбільш поширені стопорні кільця в автомобільних вузлах та механізмах. На вигляд стопорне кільце важко відрізнити від шайби, що має таке ж призначення - фіксація елементів. Їхні відмінності:
Біля розрізу розміщено два отвори (вушки), за які, власне, і витягують кільце при демонтажі вузла. Паз для розміщення кільця за розміром ширше, ніж сам пристрій. Тому для його демонтажу або монтажу достатньо захопити вушка щипцями та стиснути їх або послабити.
Щоб кільце стискалося та розтягувалося, не втрачаючи своєї форми, виробники роблять їх із пружинної сталі.
Актуальність завдання зняття стопорних кілець стоїть не тільки при ремонті автомобіля, а за різних видів слюсарних робіт. Для фіксації різних видів вузлів та механізмів на валу застосовуються різні види кілець. Тому варто розібратися, які різновиди каблучок-фіксаторів є, щоб вміти підібрати до них потрібний інструмент.
Фіксуючі кільця за своєю конструкцією бувають двох типів:
При зовнішній фіксації отвори захоплення виступають назовні. Щоб їх затягнути, використовують круглогубці для розтискання. Знімач такого типу оснащений спеціальною розтискною пружиною, яка розтискає кільце при затисканні його вушок. Таким чином, елемент насаджується в паз на валу чи осі внутрішнім боком. Як тільки ми послаблюємо щипці, пружна пружиняста сталь різко стискається і виконує фіксацію. Щоб зняти її, ми також маємо схопити кільце за вушка, воно розтягнеться і вільно вийде з паза.
У внутрішніх кріпильних кілець отвори для захоплення загорнуті усередину. Тому для їхньої активації вибираємо щипці для стиснення. Губи щипців стискають кільце, і воно, зменшуючись у діаметрі, вислизає з паза. Щоб зробити надійне кріплення деталей внутрішнім кільцем, його знову стискають, встановлюють на місце (в паз), а потім щипці послаблюють, і кільце сідає в паз.
І внутрішні і зовнішні кільця можуть мати різні розміри. Діаметр кільцевого фіксатора зовнішнього типу може бути від 3 мм до 10 см. Внутрішні кільця для стопоріння мають діаметри від 8 мм до 10 сантиметрів. Також ці пристрої відрізняються товщиною, пружинним зусиллям, можуть бути виготовлені з різних марок сталі. Для їх монтажу та демонтажу використовується різний знімач стопорних кілець, розміри якого повинні відповідати розміру кільця.
Типові щипці для зняття стопорних кілець мають такі складові:
Це є основні елементи кожної конструкції. Але варто пам'ятати, що кільця бувають зовнішні та внутрішні. Для одних потрібні щипці на затискач, а для інших - на розтискання. Тому, як і стопорних кілець є два види, так і існує два види знімачів:
При автослюсарних роботах однаково часто використовують і стискаючі знімники, і розтискаючі. При цьому натискання на ручку не варто робити дуже сильним, тому що можна зламати кільце. Дуже зручно, якщо знімач має перемикач режиму, що дозволяє зняти різні кільця з різним зусиллям. Такий інструмент функціональніший.
Крім стискної або розтискної конструкції, є ще класифікація щипців для зняття стопорних кілець за формою їхньої робочої частини:
Таким чином, приступаючи до такого завдання, як зняття стопорних кілець, бажано мати під рукою всі 4 види щипців:
Крім того, потрібно правильно вибрати розмір щипців, що підходить до розміру кільця.
Щипці, що знімають та монтують стопорні кільця, мають певні технічні характеристики. До них відносять:
Оскільки для різних за розміром кілець потрібні різні величини губ, то багато моделей мають знімну робочу частину. Такими щипцями можливий монтаж та демонтаж різномірних кілець-фіксаторів. Також хороша додаткова функція регулювання нахилу губ (є шарнір, що змінює кут їх вигину). З інструментом, який має подібні регулювання, відпадає потреба мати кілька знімачів при роботі з механізмами автомобілями.
Щипці, що демонтують стопорні кільця, - прилад дуже специфічний. Він не здатний виконувати інші завдання - лише зняття кілець-фіксаторів та їх встановлення. Щоб пристрій був надійним та довговічним, виробники використовують так звану «інструментальну» сталь. Це легована сталь, яка гранично стійка до деформації, зношування. Вона найміцніша, завдяки високому вмісту вуглецю.
Але при виборі інструменту важливо звернути увагу, чи весь прилад виконаний із пружинної сталі, чи тільки його губи. Найчастіше на шарнірний механізм і рукоятки беруть звичайну сталь, це частково знижує вартість щипців, але на продуктивність їх не впливає. Адже головний елемент круглогубців - робочі губи.
На рукоятках ще важливі м'які гумові накладки, виконують функцію протидії ковзання рук під час роботи.
Ще один дуже важливий елемент - пружина, яка забезпечує стиск-розтиск. Вона також виконується з особливо міцної сталі і може бути виконана у вигляді:
У дешевих знімачів пружини як такої немає. Працювати ними не дуже комфортно, зате коштують вони недорого, і для нескладних та нечастих робіт цілком підійдуть.
Всі матеріали та технологія виготовлення щипців повинні відповідати певним стандартам, які вказані в паспорті пристрою.
Купуючи знімач для кілець, керуємося такими факторами:
Як саме застосовувати знімач, залежить від складності вузла, що демонтується.
Досить часто майстри не передбачають, що потрібно буде зняти стопорне кільце. Або просто ігнорують цю проблему - підчіплюючи кільце будь-яким підручним інструментом - пасатижами, кусачками, плоскогубцями. В принципі, це можливо, якщо заточити губи кусачок під конус, щоб вони стали закругленими. Іноді майстри не заморочуються і просто розгинають кільце викрутками або сталевим дротом - але все це дуже небезпечно та травматично. Заводські щипці спеціально пристосовані для зняття сталевих пружинних кілець, тому утримують їх надійно. А всі «ліві» пристрої можуть просто не втримати кільце, що може призвести до травм.
Якщо у вас виникли питання після прочитання статті, залишайте коментарі нижче. Я з радістю на них відповім!
або натисніть