Зміст:
- Що відноситься до механічного транспорту
- Як підтвердити потужність свого електробайка
- Які є категорії водійських прав для скутерів та мопедів
- Які обов'язки у тих, хто керує механічним транспортом
- Поради та рекомендації водіям малопотужних байків
Дрібний електричний транспорт - найкращий спосіб пересування по місту або на невеликі відстані. Особливо у великому місті, з його неминучими ранковими та вечірніми заторами. На електробайку, самокаті або мотоциклі ви можете легко і без перешкод доїхати в потрібне місце, минаючи пробки. Паркування теж проблем не складає. Однак актуальним залишається питання, чи потрібні права на електромотоцикл, і чи необхідно його реєструвати в сервісному центрі як транспортний засіб?
Кумедно, але точка зору і думка про питання, чи потрібні права на електроскутер, змінюється, залежно від того, де ви знаходитесь: за кермом байка або автомобіля. Всі автомобілісти палко бажають, щоб байкерів, що «пролітають» повз них, обов'язково реєстрували і змушували отримати права. Ті, хто мчить на скутері, радіють, що прав водія на нього не потрібно, і міцно впевнені у своїй правоті.
Але насправді не має значення, хто і що думає з цього приводу, бо є законодавство України. І всі правильні та точні відповіді знаходяться у Правилах дорожнього руху.
Про те, чи потрібні права на електроскутер в Україні, я розповім у цій статті.
Механічний транспортний засіб: що це?
Як на мене, то ПДР України у питанні: "Потрібні права на електроскутер?", - найтямущіші у світі. Тому що у нас чітко визначено критерій, від якого треба відштовхуватись. Це потужність електродвигуна. Не кількість коліс, не вага мопеда чи скутера і не його можлива максимальна швидкість. А простий, всім зрозумілий і головне, параметр, що чітко визначається, - потужність. Він завжди вказаний у паспорті електроскутера, де відмічені всі його технічні характеристики. Якщо паспорта немає, слід знати, що у кожному електричному приладі, навіть найменшому (а вже на скутері чи мопеді - тим паче), завжди є наклейка (етикетка) чи гравіювання. Одним словом - позначення робочих параметрів електричного пристрою, головний з яких - потужність мотора. Зазвичай, вона позначається у Ваттах (Вт), рідше - у кіловатах (кВт).
Тому для отримання відповіді на запитання: "Чи потрібні права на електромотоцикл в Україні?" - насамперед дивимося на потужність електричного мотора, який встановлений у вашому транспорті. Для чого нам потрібно знати потужність? А тому, що в ПДР України «чорним по білому» написано: права водія потрібні лише на механічний транспорт. Тобто той, який рухається мотором, а не м'язовою силою. Але тут аспект: не весь транспорт з двигунами потрапляє під визначення «механічний». Щодо електричних моторів, то нижня межа потужності у них - 3 кіловати (3000 Ватт).
Таким чином, виходить, що всі електричні скутери, мопеди, мотоцикли та велосипеди, у яких двигун має потужність нижче 3 кВт або рівно 3 кВт - це не механічні транспортні засоби. І висновок зрозумілий і передбачуваний: на який електротранспорт не потрібні права - на той, у якого двигун з потужністю нижче 3 кВт. І реєструвати такі електробайки також не потрібно.
Який документ таки потрібен?
Як бачимо, Правила дорожнього руху України дуже лояльні до байкерів. І, відповідно до них, ви можете спокійно їздити без прав на електромопеді або електроскутері, якщо його потужність 3 кВт і менше.
Головне - треба чимось підкріпити та довести інформацію, що потужність саме така, а не вища. Якщо вас з якоїсь причини зупинить поліція, я рекомендую пред'явити їм будь-який документ, в якому вказані технічні характеристики вашого електробайка. Якщо документа такого типу у вас немає, слід точно знати, де саме знаходиться інформація про потужність двигуна. Як правило, вона вибита на мотор-колесі і там вказана не тільки потужність, а й серійний номер електромотора.
Продемонструвавши ці дані, ви доводите, що у вас малопотужний електромотоцикл, чи потрібні права на нього? Ні, не потрібні, оскільки це не механічний транспортний засіб.
А якщо потужність вища за 3 кіловати?
Питання правильне і закономірне. Відповідь - така ж ясна. Права потрібні. Причому обов'язково. Та й транспортний засіб підлягає обов'язковій реєстрації у сервісному центрі МВС. Тому що у вас тепер уже механічний транспортний засіб, на який потрібен техпаспорт та права водія.
Але тут слід розібратися детальніше. Бо права водія, що дозволяють керувати на електроскутері або мопеді, діляться на 2 категорії:
- Категорія А1 - це посвідчення водія з яким дозволяється керувати скутером або мопедом, у якого двигун має потужність від 3 до 4 кВт.
- Категорія А - це права водія, з яким ви можете керувати електротранспортом, який оснащений мотором з потужністю вище 4 кВт.
Таким чином, дізнавшись потужність свого електричного коня, ви відразу зрозумієте, чи потрібно вчитися і здавати на права. Запам'ятати градацію нескладно: до 3 кВт - не потрібно права, від 3 до 4 кВт - потрібні права категорії А1, вище 4 кВт - права категорії А.
Не лише права, а й обов'язки
Знаючи відповідь на запитання, чи потрібні права на електроскутер до 3 кВт, українці намагаються ввозити в країну мопеди та скутери з малопотужними двигунами. Це дозволяє усунути зайві проблеми та знизити грошові витрати. Звісно, дотримуватись правил дорожнього руху потрібно всім його учасникам. І якщо ваш електробайк вважається малопотужним, то не слід показувати чудеса швидкості на трасі. І п'яним за кермом теж їздити не слід, хоча за великим рахунком відповідальності за це ви не несете. Адже прав водія у вас немає.
А тепер хочу роз'яснити водіям, які мають потужний (вище 3 кВт) електроскутер, чи потрібні права (тільки права) чи ще інші документи.
Згідно з правилами дорожнього руху, водій механічного транспортного засобу з потужністю двигуна вище 3 кВт повинен пред'явити:
- Посвідчення водія відповідної категорії.
- Техпаспорт на транспортний засіб, що підтверджує постановку вашого байка на облік у сервісному центрі МВС.
- Страховий поліс. Так, не дивуйтеся, але це так. Навіть скромний скутер, що має вказану потужність 3100 Вт, вже підлягає обов'язковому страхуванню. Автоцивілка на нього не надто дорога, але вона має бути.
До речі, всі ці документи ви не повинні мати у паперовому вигляді. Достатньо електронних документів у додатку «Дія», що також зафіксовано у законодавстві України.
Ще деякі поради та рекомендації
Хороший байк - це завжди круто. Навіть якщо мотор у нього електричний, а не бензиновий, такий транспорт вважається ознакою волелюбної та сміливої людини.
Тому у більшості країн весь електротранспорт підлягає обов'язковій реєстрації. У Європі ви не зможете їхати без прав водія навіть на електричному велосипеді, у якого моторчик на 250 Вт. Адже він (за своїми технічними характеристиками) здатний розвинути швидкість 25 км/год, а це вже вимагає реєстрації та водійських прав.
Можливо, і Україна згодом змінить деякі положення правил дорожнього руху. Однак, зараз привілеїв у байкерів достатньо. Я маю на увазі тих, які можуть їздити без прав водія (до 3 кВт потужності мотора). Оскільки окремих правил для них не існує, я раджу дотримуватися загальних положень правил дорожнього руху:
- Електроскутер чи електромопед повинні бути справними. Завжди перевіряйте, чи хороший у вас тиск у шинах, заряд акумулятора, перемикання передач.
- Усі маневри на дорозі (повороти, розвороти, зміни смуги руху, зупинки) виконуйте за допомогою світлових приладів. А якщо їх немає - руками, згідно з ПДР.
- Через пішохідний перехід потрібно йти пішки, утримуючи малопотужний мотоцикл біля себе. Не можна їхати навіть на найменшій швидкості.
- Не перевищуйте швидкість і не гальмуйте різко на дорозі, не блокуйте колеса, щоб не ковзати дорогою і не створювати проблемних ситуацій.
Якщо у вас виникли питання після прочитання статті, залишайте коментарі нижче. Я з радістю на них відповім!
або натисніть