Зміст:
Ідеальним буває лише новенький автомобіль із салону. В інших випадках особливо довіряти продавцю автомобіля не варто. Незважаючи на те, що кузов авто, що сподобався вам, блищить і сяє, на ньому можуть бути замасковані механічні дефекти. Дуже часто вживана машина може бути дуже акуратно пофарбована та ще й ретельно відполірована. У такий спосіб маскуються пошкодження кузова. Шпаклівка та фарбування виконуються настільки майстерно, що неозброєним оком ніяких дефектів не видно.
Щоб визначити, чи фарбований автомобіль чи ні, виконується перевірка фарбування авто приладом, призначеним для подібних завдань. Називається він товщиномір. Завдяки цьому пристрою можна легко перевірити, чи є недоліки у вашої майбутньої машини, чи не бреше продавець, стверджуючи, що авто не бите і «рідна фарба». Прилад влаштований так, що визначає товщину ЛФП (лакофарбового покриття). Якщо вона набагато більша, ніж заводський стандарт, значить, кузов машини був пошкоджений.
Про те, як працює товщномір, і як провести ефективний вимір товщини ЛФП автомобіля, щоб дізнатися, чи «рідна» на ньому фарба, я розповім у цій статті.
Сама назва приладу - товщиномір, що вже вказує на те, що саме він вимірює. У випадку з автомобілями цей пристрій визначає товщину шару ЛФП - лакофарбового покриття. Товщиномір для вимірювання товщини фарби на автомобілі зручний тим, що вимірювання виконується гранично швидко. Вам знадобиться всього 3-5 хвилин, щоб дізнатися, чи є на кузові авто зайвий шар шпаклівки та фарби, навіть якщо він перефарбований та відполірований ідеально. Такі прилади настільки популярні, що використовують їх не лише професійні перекупники, а й навіть новачки, які вирішили купити авто без сторонньої допомоги.
Яким чином товщиномір «бачить» зайву шпаклівку та фарбування? Все дуже просто. Існують заводські стандарти ЛФП. Шар фарби не у всіх виробників однаковий і не на всіх моделях, однак він має певний діапазон: 70-180 мкм. Якщо на дисплеї товщинометра ви побачили цифру, яка знаходиться між 70 та 180 мікронами, то все гаразд. Перед вами деталь, що знаходиться у заводській фарбі.
При пошкодженні кузова автомобіля або інших його частин на СТО їх вирівнюють вистукуванням. А потім наносять шар шпаклівки. Його шліфують та фарбують. Таким чином, виходить шар ЛФП набагато товщий, ніж за заводського стандарту. Товщина до 200 мікрон ще терпима, але якщо ви бачите показник 200-250 мікрон, то це означає - пошкодження були. І вони ретельно зашпакльовані та зафарбовані. Встановлення цього факту допоможе вам збити ціну на авто. Ви отримаєте вагомі підстави для нижчої ціни або можете взагалі відмовитися від сумнівної покупки.
Вимірювальні прилади для визначення товщини фарби розбивають на три основні класи:
При покупці автомобіля професійні прилади для вимірювання товщини ЛКП практично не використовують. Доля товщиномірів профі класу - це оціночні завдання на авто- і суднобудівних підприємствах, на ремонтних базах у промисловості.
Крім розподілу на класи, товщиноміри ділять і за їх будовою та принципом роботи. З цієї точки зору виділяють такі типи приладів:
Варто відзначити, що механічні товщиноміри при вимірі ЛФП автомобіля практично не використовуються через складність у їх застосуванні. А ось інші варіанти розглянемо докладніше, щоб знати, де який товщиномір краще використовувати.
Магнітні товщиноміри - це пристрої першого класу. Дешеві, але трохи примітивні. Тим не менш, вони мають гарну ефективність і практичні у застосуванні. Дія їх ґрунтується на наявності сильного магніту. Він відчуває залізо в кузові автомобіля і визначає відстань до залізної поверхні. Сила намагніченої стрілки відбивається на шкалі. Чим товщий шар фарби і шпаклівки, тим слабше відхиляється стрілка, а при тонкому шарі фарбування вона рухається з більшою силою.
Якщо стрілка вагається, то в один, то в інший бік - це означає, що фарбування кузова авто нерівномірне. Тобто це вже не заводське ЛФП автомобіля. Спосіб магніту - простий, але вже застарілий на тлі ультразвукових та вихрострумових приладів. Він надійний, якщо товщина шару фарбування не більше 1,5-2 мікрометра, а при більш товстих шарах потрібен пріор з підвищеною точністю.
Електромагнітний спосіб полягає у створенні магнітного поля, хвилі якого «намацують» залізне покриття під шаром фарби. Даний варіант виміру вважається дуже точним. Фактично електромагнітний прилад для визначення лакофарбового покриття автомобіля - це «золотий перетин» за співвідношенням «ціна-якість». Він працює швидко, точно, надійно. А ціна його у 2,5-3 рази нижча, ніж ультразвукового.
Недолік магнітних та електромагнітних приладів у тому, що магніт здатний виміряти тільки залізовмісні метали. А якщо йдеться про алюміній, мідь або інші кольорові метали, то вимір не відбудеться. Також магніт не визначає і шар фарби на пластику, що не дасть вам можливості перевірити, чи підфарбований бампер.
Вихрострумові товщиноміри «відчують» не тільки залізо, а й будь-який метал. Найвищу точність демонструють при вимірюванні шару фарбування на струмопровідних металах. Таким чином, вихрострумовий прилад можна використовувати на всіх металевих поверхнях. Якщо порівнювати з електромагнітними, то це вже вагома перевага. Однак, якщо поверхня залізна або залізовмісна, то я раджу застосовувати електромагнітний товщиномір. Він надійніший, завдяки дії магнітного поля.
Тобто, роблячи вибір товщиноміра для авто, потрібно знати, з якого металу виготовлений кузов і днище - з чорного або кольорового. Для алюмінію вибираємо вихрострумовий товщиномір, а для залізовмісних металів - електромагнітний.
Ультразвукові - найбільш мультизначні товщиноміри. Вони використовуються на будь-якій поверхні. Такий прилад є професійним, це третій - найвищий клас вимірювальних пріорів. Він коштує дорого, зате із граничною точністю визначить шар покриття на будь-якій поверхні, а не лише на металевій. Ультразвук добре працює і з композитними матеріалами, і з пластиком, і з керамікою. При вимірі ЛФП автомобіля, він дає точні виміри як на кузові, так і на будь-якій іншій запчастині, включаючи пластикові бампери і карбоновий декор.
Єдиний недолік - це висока ціна, через яку УЗД-товщиномір часто беруть в оренду. Якщо у вас велике СТО, розвинений сервіс, ви можете купити такий товщиномір не тільки для себе, але і щоб здавати його в прокат. Таким чином, висока вартість швидко окупиться.
Вимірювання за допомогою товщиноміра нескладне. Його потрібно докласти до вимірюваної частини автомобіля, а потім дивитися на показання стрілки (в магнітному) або дисплея (у цифровому товщиномірі вищого класу).
Послідовність дій така:
Чим більша площа дефекту, і чим товщий шар шпаклівки, тим серйознішим було пошкодження кузова.
Перед тим, як вибрати товщиномір фарби, потрібно врахувати всі передумови: що ви вимірюватимете, де і коли, як часто, які функції важливі для вас. При виборі типу товщиноміра керуємося такими критеріями:
Наш інтернет-магазин має всі види товщиномірів. Консультант завжди готовий дати слушну пораду, щоб допомогти вам вибрати найкращий за параметрами товщиномір. Після покупки проведіть його калібрування. Як його робити написано в інструкції, а перевірити прилад на точність можна за спеціальними еталонними пластинами. На них нанесений шар фарби та вказана його товщина. Ваш прилад повинен показати те саме значення, можливо, з відхиленням, допустимим у технічних характеристиках. Ультразвукові товщиноміри мають функцію самокалібрування.
Якщо у вас виникли питання після прочитання статті, залишайте коментарі нижче. Я з радістю на них відповім!
або натисніть